سیّد محمّد میرتقیان رودسری؛ احمد پوراحمد؛ کرامت اله زیاری
چکیده
به منظور مدیریت بهتر رقابت در بازار گردشگری میراث فرهنگی، مهم است که رفتار گردشگر درک شود. یکی از نمودهای رفتار گردشگر، تمایلات رفتاری و وفاداری است. هدف از انجام تحقیق حاضر تبیین مدل وفاداری گردشگر میراث فرهنگی (ملموس و ناملموس) در مقصد رامسر است. جامعه آماری تحقیق گردشگران، بازدیدکنندگان و شرکتکنندگان در جاذبههای میراث فرهنگی ...
بیشتر
به منظور مدیریت بهتر رقابت در بازار گردشگری میراث فرهنگی، مهم است که رفتار گردشگر درک شود. یکی از نمودهای رفتار گردشگر، تمایلات رفتاری و وفاداری است. هدف از انجام تحقیق حاضر تبیین مدل وفاداری گردشگر میراث فرهنگی (ملموس و ناملموس) در مقصد رامسر است. جامعه آماری تحقیق گردشگران، بازدیدکنندگان و شرکتکنندگان در جاذبههای میراث فرهنگی رامسر هستند. بر اساس دستورالعملها، تعداد نمونه 780 نفر برآورد گردید. تحلیل داده ها از روش تحلیل مسیر از طریق نرمافزار Lisrel8.54 و SPSS25 انجام شد. یافتهها حاکی از آن است که متغیر ارزش، مشارکت و کیفیت ادراکی بر رضایت، اعتماد و وفاداری گردشگران میراث فرهنگی مقصد رامسر تاثیر مثبت و مستقیم دارند. همچنین متغیر رضایت بر اعتماد و وفاداری و متغیر اعتماد بر وفاداری این گردشگران موثر بوده است. مبتنی بر یافتهها و فرضیههای تایید شده، مدل نهایی و راهکارها در قالب نتیجهگیری و پیشنهادها ارائه گردید.
سیّد محمّد میرتقیان رودسری؛ فیروزه فرخیان؛ مریم نقوی
چکیده
رفتار جامعه میزبان نسبت به گردشگران، تابعی از ادراک آنها از مقایسه هزینهها و منافع حاصل از گردشگری است. شیوع کووید-19، منجر شد جامعه میزبان به این باور برسد که هزینههای حضور گردشگران از مزایای آن بیشتر است و این درک، بر رفتار آنها نسبت به حضور گردشگران تأثیر منفی بگذارد. ادراک هزینه، توسط جامعه میزبان، در یک توالی زنجیرهوار، ...
بیشتر
رفتار جامعه میزبان نسبت به گردشگران، تابعی از ادراک آنها از مقایسه هزینهها و منافع حاصل از گردشگری است. شیوع کووید-19، منجر شد جامعه میزبان به این باور برسد که هزینههای حضور گردشگران از مزایای آن بیشتر است و این درک، بر رفتار آنها نسبت به حضور گردشگران تأثیر منفی بگذارد. ادراک هزینه، توسط جامعه میزبان، در یک توالی زنجیرهوار، منجر به ادراک تهدید، شکلگیری نگرش منفی و در نهایت، بروز رفتار منفی خواهد شد. متناسب با این روند، هدف پژوهش حاضر، بررسی نگرش و رفتار جامعه میزبان نسبت به حضور گردشگران در دوران شیوع کووید-19 در مقصد گردشگری رامسر است. از تئوری تهدید یکپارچه به منظور شکلدهی به چارچوب نظری استفاده گردید. روش پژوهش کیفی، جامعهی آماری، ساکنین شهر رامسر و روش نمونهگیری قضاوتی بود و تعداد نمونه آماری مبتنی بر رسیدن به اشباع نظری 21 نفر به دست آمد. دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری شدند. تحلیل دادهها بر اساس تحلیل محتوا و کدگذاری باز و محوری انجام پذیرفت. یافتههای پژوهش، ابعاد جدیدی از تعامل میزبان-گردشگر در دوران کرونا مبتنی بر تلفیق نظریههای تبادل اجتماعی و تهدید یکپارچه را ارائه نمود. آنچه به عنوان نتیجه، میتوان بیان نمود، این است که با وجود آنکه نگرش اغلب مردم رامسر به حضور گردشگران در این دوران منفی بوده، عدهای با تاکید بر وابستگی معیشت و اقتصاد شهر به گردشگری و تحت شروطی که در نتیجهگیری پژوهش به آنها اشاره شده، معتقد بودند میتوان پذیرای گردشگران بود؛ در عین حال، سلامت مردم شهر در اولویت است.